En kort summering
EU har antagit en ny standard - EN1384:2023 - för ridhjälmar.
Hjälmar som testats, godkänts och CE-märkts i enlighet med den äldre standarden - och dessutom är VG1-märkta - kommer fortsatt att vara godkända fram till 2031.
När måste jag byta hjälm?
Samtliga ridhjälmar från Back on Track är VG1-godkända och CE-märkta - samt har även en världsomspännande ASTM-certifiering.
Det är inte så att CE-märkta hjälmar som testats mot standarden VG1 nu över en natt kan anses som osäkra. Fortfarande gäller samma förhållningsregler som innan den nya standarden antogs: kassera hjälmen efter ett islag – och byt hjälm efter att den använts i fem år, oavsett om den utsatts för en smäll eller inte.
Faktum är att övergångsperioden sträcker sig fram till 2031, vilket ger dig tid att använda VG1-hjälmen återstoden av dess rekommenderade livslängd - även om du skulle köpa din VG1-hjälm år 2026.
Vad är egentligen en “standard” (- och varför finns de)?
En standard är i grunden en frivillig överenskommelse mellan en mängd olika aktörer och intressenter, ofta från ett flertal olika länder, verksamma inom ett specifikt område - i detta fall “ridhjälmar”. När en standard antagits betyder det att man uppnått ett samförstånd kring vilka krav som är viktigast att ställa på en ridhjälm. Det innebär att alla hjälmar kan testas likvärdigt - enligt samma protokoll - vilket ökar tryggheten för användaren. Konsumenten ska kunna lita på produkten.
För att pröva om en ridhjälm håller måttet utsätts den för en mängd olika påfrestningar, avsedda att i största möjliga mån efterlikna verkliga olycksscenarier. Tester utförs enligt vetenskapliga metoder och syftar till att klargöra vilka krafter hjälmen kan stå emot, och därigenom hur väl den kan anses skydda ryttaren.
Den nu gällande standarden EN1384:2023 innehåller alltså en rad grundläggande krav man tillsammans kommit överens om att en säker ridhjälm måste kunna uppfylla. CE-märkningen garanterar att hjälmen testats och befunnits uppfylla dessa.
Ingen standard eller certifiering kan dock garantera absolut säkerhet. Verkligheten kommer alltid att förbli oförutsägbar. Varje olycka är unik och därmed omöjlig att fullt ut imitera i laboratoriemiljö.
Vad innebär det att hjälmen är “godkänd enligt VG1”?
Hjälmar som har en äldre CE-märkning och dessutom är testade i enlighet med VG1 är godkända till och med år 2031. För att en hjälm ska få sin CE-märkning idag måste den klara de test som föreskrivs enligt den nya standarden EN1384:2023.
Hjälmar utan ett VG1-godkännande - utöver sin äldre CE-märkning - är däremot inte längre godkända, i och med att den nya standarden antagits. En hjälm som testats mot VG1 och godkänts uppfyller höga säkerhetskrav med avseende på slagtålighet, stabilitet och stötupptagning.
VG1 är en europeisk standard, utarbetad av den europeiska standardiseringskommittén, Comité Européen de Normalisation (CEN). CEN samlar standardiseringsorgan från 34 olika länder: Sverige företräds i CEN av det svenska institutet för standarder (SIS).
Back on Track’s VG1-hjälmar är även ASTM-certifierade
Alla Back on Track’s hjälmar har en världsomspännande ASTM-certifiering (American Society for Testing and Materials), som utfärdas av amerikanska Safety Equipment Institute (SEI).
SEI ställer mycket rigorösa krav på hjälmens prestanda och inkluderar även kringliggande parametrar - som exempelvis fabriksinspektioner, krav på vissa rutiner i fabriken, kontroll av varje batch inför frisläppande på marknaden samt årlig testning. Detta återkommande test kan anses helt likvärdigt med det enstaka registreringstest som utförs vid det tillfälle då en ny hjälm-modell släpps på den europeiska marknaden.
Det existerar följaktligen ett flertal olika standarder för ridhjälmar, utarbetade av olika organisationer i skilda delar av världen. Deras respektive krav och testmetoder kan delvis skilja sig åt. Samma ridhjälm kan ha flera, överlappande certifieringar, i de fall då man låtit testa den i enlighet med olika standarder.
Överlappande certifieringar innebär en fördel, då ingen standard kan anses vara “heltäckande” - det vill säga realistiskt imitera alla tänkbara tillbud som kan inträffa i anslutning till ridning eller vid kontakt med en häst. Fler certifieringar visar dock att hjälmen genomgått flera möjliga, mer eller mindre våldsamma händelseförlopp, och kunnat testas för utfallet av dessa.
Vad är nytt i EN1384:2023?
Standarden EN1384:2023 är resultatet av nio års arbete inom EU med att finna gemensamma riktlinjer som en stor mängd olika intressenter i de olika länderna kan enas kring.
De nya testerna ställer högre krav än tidigare på ridhjälmars förmåga till stötupptagning samt på deras mekaniska hållfasthet. Man har även introducerat nya testmetoder för att bedöma ridhjälmens prestanda. Tidigare utvärderades endast resultatet av islag mot ett platt städ i stål. Det är dock sällan, i verkliga livet, som en smäll mot hjälmen är rak och centrerad.
Nu utsätts hjälmen även för islag mot ett rundat städ, s k “equestrian hazard anvil”, som ska efterlikna den rundade kanten på exempelvis ett skyddsräcke.
Detta test har redan utförts på Back on Track’s hjälmar inom ramen för ASTM-certifieringen, där testet ingår sedan tidigare.
Mips – en teknologi för ökad säkerhet
I Mips testlaboratorium utsätts Back on Track’s ridhjälmar för omfattande tester som innefattar islag mot snett städ. Det sneda städet efterliknar den vanligaste typen av islag som sker i verkliga livet: krocken mellan en ridhjälm och en hård yta är ofta vinklad och sned.
Back on Track’s ridhjälmar har alltid varit utrustade med Mips® Safety System - synligt som ett gult skal under fodret.
En vanlig ridhjälm skyddar huvudet genom att absorbera energin från ett hårt slag med hjälp av flera lager material. Stöten sprids genom de skyddande lagren och fördelas över hjälmen. Men ett slag från sidan kan också leda till ett våldsamt kast med huvudet. Detta utsätter hjärnan för rotationskrafter som innehåller hög energi. Hjärnan är särskilt känslig för deformation av den typ som följer från ett snett islag, och de kan leda till vävnadsskada.
Mips-systemet består av ett lager som kan röra sig något oberoende av hjälmen. På så sätt kan systemet i viss mån kompensera för de krafter som uppstår vid ett snett islag. Tack vare dessa egenskaper kan Mips bidra till att mildra konsekvenserna av en olycka.
Utvalda produkter
Liknande inlägg
- När du gör ett urval uppdateras sidan.
- Öppnas i ett nytt fönster.